John Jehae ontwikkelde jarenlang puur vanuit zijn eigen overtuiging om gezonder te eten, dat ook nog eens beter is voor het milieu, zijn vegan en biologische maaltijd concept. Dochter Charlotte sloot aan voor de marketing. Samen zijn zij het merk Johnny Dutch, een van oorsprong Rotterdams bedrijf met een Limburgs tintje. Vandaag de dag speelt vlees allang niet meer de eerste viool in een maaltijd, zegt John. Al die kopieën van een originele hamburger of een kipstukje. Ik ben zelf nooit zo gek op kopieën. “Zo dicht mogelijk bij het origineel van vlees, kip of vis komen”, een uitgangspunt dat volgens John voor weinig aha-erlebnis zorgt.
Een lekkere en gezonde maaltijd die je makkelijk en snel op tafel kunt zetten, daar gaat het om. Met Johnny Dutch ga je op reis in je eigen keuken. In 15 minuten waan je jezelf bijvoorbeeld even in Mexico, Thailand of waar dan ook. Je ruikt de heerlijke geuren en proeft de sfeer, hoe leuk is dat. Als je goed eet, ga je je ook steeds beter voelen. Als je lichaam de goede voedingsstoffen binnen krijgt, dan is het blij, lacht John. Johnny Dutch is gewoon voor iedereen geschikt. Puur en natuurlijk, plantaardig eten. Weg met soja, geen eiwit isolaten, geen E-nummers, geen pesticiden of kunstmatige toevoegingen. Met Johnny Dutch zie je wat je eet en weet je wat je eet.
Wat zit er dan wel in? Biologische geroosterde haver, bonen en jonge erwtjes (voor het zoetje), groenten uit de wereldkeuken, beetje fruit, kruiden en lijnzaad. Het bevat simpel alles wat je nodig hebt: ijzer, vezels, omega 3 en eiwitten. Iedere verpakking balletjes staat voor een smaak uit een andere keuken. Denk aan Mexico, Indonesië, Marokko, Italië, India en Thailand. Allemaal plekken waar John vaak is geweest en dus zijn inspiratie vandaan haalde. ,,Bij ieder doosje zit een kruidenpasta die je op het laatste moment bij je groenten doet.
Het meeste werk heeft het Johnny Dutch Mountain team al gedaan, zegt Charlotte. Met een beetje eigen touch zet je in een handomdraai een heerlijk wereldgerecht op tafel. Het is echt makkelijk. Vanavond eten wij bijvoorbeeld zelf Thais. Hoe werkt dat dan? Nou in 3 stapjes:
- Je pakt een pak rijst en dat kook je.
- We hebben nog een ui en broccoli in de groente la. Die stomen we even en op het laatste moment doen we de Johnny Dutch kruidenmarinade erdoor.
- De Johnny Dutch power balletjes even 5-6 minuten op middelhoog vuur in de pan en klaar is Johnny.
‘Power balletjes’ met verse kruiden. In Nederland en België liggen ze al in biologische winkels zoals Ekoplaza, Marqt en de Natuurvoedingswinkels ,,Ze hebben er een uniek assortiment en alles is biologisch”. Het vliegt de winkel uit.
Het verhaal vertellen achter Johnny Dutch, dat vindt hij belangrijk. Daar komt dochter Charlotte om de hoek kijken, die juist het marketing stuk op zich neemt. ,,We zijn nu nog wat minder bekend, maar de bedoeling is dat als mensen de naam ‘Johnny Dutch’ horen, ze gelijk weten dat het goed is. Een natuurlijke bron van eiwit, rijk aan vezels, omega 3, vitamines en mineralen zoals ijzer en zink. Van nature vrij van gluten en soja en Nutriscore A, weinig zout, laag in suiker en laag in vet. Je valt er dus wel van af, lacht John.
Niet voor niets een echte vernieuwing in het schap dus, maar daarnaast heeft hij er ook al zijn ‘power’ (bloed, zweet en tranen) in zitten om het te ontwikkelen. Het succes is niet vanzelf gekomen. Jaren heeft hij met een klein team gewerkt aan de perfectionering van het product. Dat ging zo ver dat vrienden en familie op een bepaald moment wel dachten “stop ermee”. ,,Je hebt zoveel verschillende soorten bonen en kruiden en ik wilde precies alles van die cultuur proberen en erin meenemen. Het was heel veel testen tot het allemaal bij elkaar paste.”
Dochter Charlotte heeft echter nooit aan haar vader getwijfeld. ,,Ik wist dat het ging lukken, want dit is zijn droom. Op zijn reizen zag hij hoeveel mensen het minder hebben, dus voor zijn gevoel had hij niks te verliezen.” Juist doordat zij allebei uit een andere generatie komen, werkt hun samenwerking zo goed. John: ,,Ik ben gecharmeerd van jonge mensen, die kijken zo anders naar de wereld en hoe ze die achterlaten.” Samen willen ze vooral een makkelijk (want waar kun je geen balletje in kwijt?), gezond én lekker product aanbieden met steeds meer keukens erbij. ,,We willen niet te massaal worden, maar gaan in de nabije toekomst een internationale positie op de voedselmarkt innemen.” Wat wij het allerbelangrijkste vinden?
Iedereen laten genieten van de Johnny Dutch vegan wereldkeuken. Voor minder dan € 3,00 per maaltijd moet dat kunnen.